Demensvidensportalen bruger Javascript, men du har slået dette fra i din browser. Overvej at aktivere Javascript for at få den bedste oplevelse af portalen.
Information om cookies: DemensCentrum Aarhus bruger cookies til at opsamle statistik for brug af hjemmesiden. Du kan acceptere brugen af cookies eller læse mere om vores cookies.
 
Senest ændret
Mine rapporter
Tildelte rettigheder

Læring - et vigtigt redskab i demensindsatsen

Kan vi blive klogere hver dag? Ja, med en åben læringskultur, hvor vi kontinuerligt lærer af vores fejl og hvor man møder sin kollega med åbenhed og interesse

Læringskultur handler om at at blive endnu bedre til det vi allerede gør, og at få sat ord på noget af det vi allerede kan. Nøgleordene er refleksion, forandring og at lære af vores egne og andres fejl.

En læringskultur er kendetegnene ved at betone handling, initiativ og risikovillighed. Der er en tolerance over for forskellige opfattelser, over for usikkerhed og for fejlagtige handlinger, samt en opmuntring til refleksion over vedtagende ”sandheder” inden for organisationen. Indførelsen af en læringskultur skal ske på opfordring til at turde at gøre ting anderledes, og at lære af hinandens fejl og mangler. En læringskultur er en udviklingsproces på vejen mod at ville være bedre.

Ved Demenscentrum Aarhus er visionen, at vi vil være bedre. At ville, betyder, at visionen indeholder et læringsmål, både i forhold til hvordan vi sikrer de bedste medarbejdere vi allerede har inden for organisationen, men også hvordan vi sikrer os at klæde nye medarbejdere bedst muligt på. Det gøres ikke på én gang, men er en kontinuerlig opgave. Noget, som vi skal bestræbe os på at dyrke hver dag.


Hvordan man sikrer sig en kontinuerligt, lærende organisationen, er et spørgsmål om læringsteoretiske metoder. Men det er også et spørgsmål om vilje, om engagement og om passion. Der er ingen der skal være i tvivl om, at viljen til at være de bedste er en krævende opgave. En opgave der skal løses hver eneste arbejdsdag. Det kræver, at medarbejderne er engagerede i deres faglighed og åben over for nyt. Det kræver, at de hele tiden orienterer sig, både i forhold til hinandens praksis, men også i forhold til den forskningsmæssige teori. Det kræver en passion for arbejdet, for ens faglighed og den viden, der er på området.

Således kaster vi os ud i at få en læringskultur til at vokse

Bedøm artiklen

Dig:
/5
Snit:
Tak for din bedømmelse (du gav /5). Du kan ændre din bedømmelse ved at genindlæse siden.

Værktøjer

Mærke

Intet mærke tilknyttet denne artikel

Øvrige emneord

Ingen emneord tilknyttet denne artikel

Dokumentinfo

Publiceret af
Anders Kristian Krogager Andersen
15.03.2018 kl. 10:19:36